torsdag 19 januari 2012

Gåvor


Det är många med Carina som undrar vad man kan ta’ med sig när man går på sjukbesök. Det är inte länge sen jag talade med en väninna som tyckte det var svårt att hitta på något passande, nu när så många avdelningar inte vill att vi har blommor med oss. 


En av de trevligaste presenterna jag har fått, var några fröpåsar. Det fick mig att se fram emot att få komma hem och så, särskilt som jag visste att jag behövde hålla mig stilla ett bra tag sen jag kommit hem.


Andra presenter jag kommer ihåg är en tvål — doften av just den sortens tvål är för evigt förknippad med sjukhus. Musik är alltid roligt att få, jag har fått både på kasetter (oj så länge sen) och CD.



Som så många föreslår är böcker bra presenter — är man för trött eller sjuk för att läsa, är vackra böcker noveller eller lyrik kanske ett bra alternativ till romaner. Bland fackböckerna finns också mycket att välja på, kokböcker, böcker om trädgårdsskötsel, stickbeskrivningar, eller varför inte en bok om origami med en bunt papper till.

Brevpapper eller korrespondenskort och ett häfte frimärken, kan väl vara lämpligt om personen i fråga fortfarande ägnar sig åt så ålderdomliga sysselsättningar som att skriva brev. Och då passar kanske också ett skrivunderlägg bra — att sitta i sängen och skriva kan vara lite knepigt annars.
En snygg burk fylld med pennor, och en lika snygg ask med kautschuk, gem och gummisnoddar är alltid bra att ha.

Vackra anteckningsböcker tycker jag alltid är roligt att få — och det händer att jag gör sådana åt vänner, sjuka såväl som friska. Då brukar jag passa på att skriva och rita i dem också.

Ätbara saker är väl nästan alltid välkomna. Gäller bara att hålla reda på vad personen får och kan äta. Jag har sett hur man smusslat med choklad och godis trots att det varit kontraband — urkorkat!
Druvor är för mig den klassiska sjukhusförningen, men all frukt är ju bra — men jag tror att man ska komma ihåg att man oftast blir så välfödd på sjukhusen att för mycket ätbart kan hinna att bli dåligt.

Många av de här sakerna är ju så lätta att man kan skicka dem om man inte bor i närheten av den sjuka — eller om patienten inte är trakterad av besök. För att bli ihågkommen är alltid roligt, och det behöver ju inte vara presenter, ett vackert kort med en hälsning är också roligt att få.


Presentkort på olika behandlingar, som massage, manikyr & pedikyr är ju en verkligt god idé — det kan naturligtvis utökas till olika begivenheter som mottagaren kan tänkas vara intresserad av.

  • hårschampo och hårspännen 
  • te och en fin mugg — sjukhusets te kan man gott leva utan
  • tidningar och tidskrifter av alla slag — eller till och med en prenumeration kan ju vara trevligt att få.

Dyrar blir det ju om man ger sig in på kläder, men schalar, tofflor, morgonrockar eller olika mjukiskläder är ju alltid välkommet för den som är sjuk.

Det här inlägget har jag fått ihop med hjälp av några av kommentatorerna på bastmattan  tack för hjälpen!

5 kommentarer:

Carina Larsson sa...

Tack snälla för alla bra förslag! Det är jättemånga jag kommer att använda.

em sa...

Carina,
Så bra att du tycker att du kan ha glädje av förslagen!
Margaretha

Ann1 sa...

Tack för jättebra ideer!
Jag har mailat till dig.
/Anette

Hanneles bokparadis sa...

tidningar är bättre, finns ju i alla ämnen

em sa...

Hannele,
Tidningar är jättebra - ibland bör man kanske kolla vad de redan fått, jag har vid ett par tillfällen fått dubbletter.
Margaretha