tisdag 5 februari 2008

Käre Epiktetos




















Måste medge att jag är imponerad av hur rationell vår svenska sjukvård är. Patienterna får vänta så länge på behandling att de antingen har tillfrisknat innan det är dras tur — eller tvärtom — man kan gå direkt på obduktionen.
Inte nog med att man spar pengar, man slipper allt känslomässigt tjafs.

0
Käre Epiktetos,
0
Det skulle ha varit roligt att känna dig! Mycket av vad du har sagt (påstås ha sagt) har varit mig till hjälp och glädje i här livet. Det är märkligt hur goda vänner och böcker fungerar som ett slags vaccin — nu när jag inte orkar läsa eller umgås kommer tankar och ord, fällda eller lästa för både tio och tjugo år sedan, till mig. Det ger mig kraft att leva nu.
Men du, det där om att sjukdom bara är ett hinder för kroppen, det kan jag inte hålla med om. Nu är vi nog rätt olika du och jag — eller vad använder man för tempus när en var och en är — och jag tror att jag är olikast.

0

När man inte orkar gå, måste man flyga.
Eeva Kilpi

0
Är det inte absurt att bara för att en människa har en viss medicinsk utbildning så förväntas jag ha fullt förtroende för honom, och inom loppet av sekunder diskutera mitt privatliv med honom!
0

Some folk are wise, and some are otherwise.
T. Smollett
0
Ibland undrar jag över alla dessa kvinnor man hör och läser om. De hade galopperande lungsot, brustna hjärtan, blev misshandlade av försupna fäder och äkta män, förlorade barn och hade svåra kroniska smärtor. Men de dissimulerade, skötte fädernegården, drog upp 13 barn, tog hand om en senil mormors mor och en svagsint kusin på det mest kärleksfulla sätt — dessutom skapade de, litteratur, konst och musik!
0
Och jag bara sover och klagar.
0
And what is bettre than wisedom? Woman.
And what is bettre than a good woman?
Nothyng.
0000000000 Chaucer


Inga kommentarer: